Tlumiče pérování pre SUBARU FORESTER (SJ_) 2.0 i AWD (SJ5) 110kW

Význam tlumičů pružení spočívá při zvýšení bezpečnosti a zajištění stability vozidla během jízdy.

Jejich poškození nebo opotřebení může způsobit slabou přilnavost kol k vozovce, což má za následek špatnou ovladatelnost vozidla hlavně v kritických situacích.

Také mají bezprostřední vliv na komfort jízdy. Protože jsou zodpovědné za tlumení všech nárazů z nerovností na vozovce. 

Základní typy a konstrukce tlumičů 

Podle výplně:

  • Plynové tlumiče – v obalu tlumiče je kromě hydraulického oleje i plyn (dusík), který zabraňuje pěnění oleje, proto, že udržuje olej pod tlakem a tím zvyšuje jeho účinnost. Pomocí plynových tlumičů lze podvozek přesně nastavit. Plynový tlumič je dražší, ale komfortnější a měkčí.
  • Olejové tlumiče – pracovní kapalina v tlumiči je hydraulický olej. Je nejběžněji používán, má jednoduchou konstrukci a je levnější, nevýhody jsou nižší komfort jízdy a tvrdší chování

Podle konstrukce:

  • Teleskopický dvouplášťový tlumič – ve válci naplněném kapalinou (hydraulický olej) má píst a ventily. Při pohybu pístu se kapalina protlačuje z jedné části do druhé a tím vzniká hydraulický odpor. Mezi vnějším a pracovním pláštěm je vyrovnávací prostor naplněn kapalinou. Tento prostor slouží k vyrovnání rozdílu pracovního prostoru, který se při pohybu pístu pomalu zmenšuje. Přebytečná kapalina je vytlačována při zasouvání pístu přes vyrovnávací ventil a je tlačena spát do pracovního prostoru. Výhoda dvouplášťových tlumičů je vyšší životnost.
  • Teleskopický jednoplášťový tlumič – na rozdíl od dvouplášťového tlumiče nemá vyrovnávací prostor mezi plášti. K vyrovnávání rozdílu objemu pracovního prostoru a kapaliny slouží objem stlačeného plynu přímo v prostoru tlumiče. Hlavní výhody jednoplášťového tlumiče jsou: efektivnější chlazení pracovního prostoru, nižší pracovní tlak kapaliny, odolnost vůči změnám teplot, když se vozidlo nepoužívá. Jeho nevýhoda je menší těsnost a nižší životnost.
  • Pákový tlumič – jde o starý typ tlumiče používaný ve veteránech nebo na starých nákladních vozidlech. 

Podle působení sil:

  • Jednočinné tlumiče – tlumí kmitání pouze v jednom směru
  • Dvojčinné tlumiče – tlumí kmity v obou směrech pohybu pístnice

Tipy pro správný provoz tlumičů

I u tlumičů platí, že jejich životnost umíme prodloužit stylem a přizpůsobením jízdy k vozovce. Vždy je třeba brát v úvahu rychlost průjezdu přes nerovnosti a hrboly.

Tlumiče je dobré vždy zkontrolovat každých dvacet tisíc kilometrů. 

Jejich správnou funkčnost umíme laicky otestovat tak, že auto zatlačíme silně směrem k zemi a pokud se kývavý pohyb vrátí vícekrát tak je tlumič poškozený. Nejpřesnější diagnostiku vám umějí provést přímo v odborném servisu.  lepší výkon, než starý a tlumící vlastnosti nebudou stejné ani stabilita vozidla. 

Jak se chovají vadné tlumiče ve vozidle

Poškození či chyby tlumičů se projevují postupně a nelze je hned postřehnout.

Jízda na poškozených tlumičích je nebezpečná a ohrožuje nejen posádku vozidla, ale také účastníků silničního provozu, protože auto se může jednoduše dostat do smyku, hůře čelí nárazovému větru a neumí se vyrovnat s aquaplaningem.

Poruchy tlumičů se mohou projevovat následovně: 

  • v zatáčkách se automobil nepřiměřeně naklání
  • při brzdění se přední část naklání dopředu
  • na tlumičích je vidět potečený olej (často se to stává při přetížení vozidla) 
  • opotřebení pneumatik je nerovnoměrné
  • při přejezdu přes nerovnosti se do kabiny přenášejí vibrace
  • snížený účinek ABS
  • výrazné opotřebení ložisek kol, zavěšení a pružin
  • dlouhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
  • vytečení oleje na těle tlumiče, v takovém případě je nutné jej hned vyměnit

Příčiny opotřebení tlumičů

  • pozdní výměna tlumičů
  • nárazový pokles teplot
  • časté ježdění po špatných cestách
  • poškozené prachovky, přes které se dostaly nečistoty na pístnici
  • nesprávná/neodborná montáž
  • časté nadměrné přetěžování vozidla

Výměna tlumiče

Tlumiče jsou díly, které není možné rozebírat a opravovat. V případě poruchy se mění celý tlumič. Pokud se poškodí jeden tlumič vždy je třeba vyměnit oba na ose. Výměna není jednoduchá pro laika a vyžaduje odborné znalosti a nářadí.

Číslo produktu: 19-278483
Výrobce: BILSTEIN
ČP: 19-278483

Tlumič pérování BILSTEIN 19-278483

Cena je uvedená za jeden kus – na jednu stranu vozidla

Montovaná strana: Zadní náprava | Sortiment tlumičů pérování: Dobíjený plynem | Konstrukce tlumiče pérování: Tlumič bez držáku vratné pružiny
Montovaná strana
Zadní náprava
Sortiment tlumičů pérování
Dobíjený plynem
Konstrukce tlumiče pérování
Tlumič bez držáku vratné pružiny
Tlumič pérování - způsob uchycení
Pod okem
Tlumič pérování - způsob uchycení
Horní kolík
Tlumič pérování - systém
Dvě trubky
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla
2 261 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
Číslo produktu: 22-278470
Výrobce: BILSTEIN
ČP: 22-278470

Tlumič pérování BILSTEIN 22-278470

Cena je uvedená za jeden kus – na jednu stranu vozidla

Montovaná strana: Pravá přední náprava | Sortiment tlumičů pérování: Dobíjený plynem | Konstrukce tlumiče pérování: Rameno
Montovaná strana
Pravá přední náprava
Sortiment tlumičů pérování
Dobíjený plynem
Konstrukce tlumiče pérování
Rameno
Tlumič pérování - způsob uchycení
Horní kolík
Párová čísla výrobku
22-278463
Tlumič pérování - systém
Dvě trubky
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla
3 923 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
Číslo produktu: 22-278500
Výrobce: BILSTEIN
ČP: 22-278500

Tlumič pérování BILSTEIN 22-278500

Cena je uvedená za jeden kus – na jednu stranu vozidla

Montovaná strana: Pravá přední náprava | Podvozek: Pro vozidla se standardním podvozkem | Sortiment tlumičů pérování: Dobíjený plynem
Montovaná strana
Pravá přední náprava
Podvozek
Pro vozidla se standardním podvozkem
Sortiment tlumičů pérování
Dobíjený plynem
Konstrukce tlumiče pérování
Rameno
Tlumič pérování - způsob uchycení
Horní kolík
Párová čísla výrobku
22-278494
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla
4 435 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
Číslo produktu: 22-278463
Výrobce: BILSTEIN
ČP: 22-278463

Tlumič pérování BILSTEIN 22-278463

Cena je uvedená za jeden kus – na jednu stranu vozidla

Montovaná strana: Levá přední náprava | Sortiment tlumičů pérování: Dobíjený plynem | Konstrukce tlumiče pérování: Rameno
Montovaná strana
Levá přední náprava
Sortiment tlumičů pérování
Dobíjený plynem
Konstrukce tlumiče pérování
Rameno
Tlumič pérování - způsob uchycení
Horní kolík
Párová čísla výrobku
22-278470
Tlumič pérování - systém
Dvě trubky
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla
4 716 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
Číslo produktu: 71614
Výrobce: ORIGINAL IMPERIUM
ČP: 71614

Ochranné víko/prachovka, tlumič ORIGINAL IMPERIUM 71614

Montovaná strana: Přední osa | Pro OE číslo: 20322AA000 | Výška [mm]: 191
Montovaná strana
Přední osa
Pro OE číslo
20322AA000
Výška [mm]
191
Materiál
Termoplast
Váha [g]
110
Průměr 1 [mm]
24
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla

Momentalně nedostupné

131 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
Číslo produktu: 71643
Výrobce: ORIGINAL IMPERIUM
ČP: 71643

Ochranné víko/prachovka, tlumič ORIGINAL IMPERIUM 71643

Montovaná strana: Zadní náprava | Pro OE číslo: 20372SC000 | Výška [mm]: 222
Montovaná strana
Zadní náprava
Pro OE číslo
20372SC000
Výška [mm]
222
Materiál
Termoplast
Váha [g]
94
Průměr 1 [mm]
19,5
celý popis...
sleva 5%
pro registrované
30 dní
Výměna zboží
Ověření
Podle vin čísla

Momentalně nedostupné

142 Kč
Cena s DPH
5% sleva pro registrované
30 dníVýměna zboží
1
1

Související kategorie

Sleva až 5%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014