Brzdový systém také nazýván, jako brzdová soustava je jedním z nejdůležitějších komponentů automobilu z hlediska aktivní bezpečnosti.
Tento systém slouží v případě potřeby k zastavení, zpomalení nebo znehybnění auta, když je zaparkované.
Automobily jsou obecně vybaveny tvz. třecími brzdami. Brzdná síla vzniká třením mezi pevnou částí a otáčející. Automobily mají dva typy třecích brzd, a to kotoučové a bubnové brzdy.
U kotoučové brzdy je kotouč bržděn tlakem brzdových destiček. Tlak vzniká v brzdovém systému po sešlápnutí pedálu kdy brzdová kapalina vytlačuje brzdový píst, který tlačí plotýnky o brzdnou plochu kotouče. Vznikající brzdná síla, tedy zastaví nebo zpomalí vozidlo.
Bubnové brzdy většinou používané na zadní nápravě au starších vozidel. U bubnové brzdy, válečky tlačí (rozpínají) brzdové obložení o vnitřní stranu brzdového bubnu. Bubnové brzdy nazýváme také jako parkovací protože slouží k zajištění zaparkovaného vozidla.
Životnost brzdových komponent závisí hlavně na stylu jízdy, pokud jste šofér, který jezdí plynule a používá tzv. . brzdění motorem, můžete prodloužit počet najetých km.
Platničky si umíme na vozidle zkontrolovat i vizuálně a neměly by mít tloušťku méně než 2mm. U nových modelů vozidel bývají již plotýnky se zabudovaným snímačem opotřebení, který při „sedření“ na minimální tloušťku rozsvítí kontrolku na palubní desce.
Brzdové kotouče mají delší životnost než plotýnky a většinou jejich minimální tloušťku určuje přímo výrobce.
Určitě není třeba zapomenout ani na brzdovou kapalinu, kterou doporučujeme zkontrolovat minimálně každé dva roky. Nachází se v plastové průsvitné nádobě, kde lze vidět její hladinu bez otevření uzávěru.
Opotřebení brzdového systému lze diagnostikovat tak, že zpozorujete některý z doprovodných signálů, a to je:
Tento jev způsobuje většinou zvlněný kotouč, který byl vystaven extrémním změnám teplot. Např. prudkým brzděním a následně nárazovým zchlazením ( vodou z louže) Takový zvlněný kotouč má nejen horší brzdný účinek, ale také nerovnoměrně opotřebovává obložení a ničí komponenty nápravy, proto se nedoporučuje odkládat jejich výměna.
Pokud při brzdění citelně vozidlo “táhne Urayama do strany, je to pro to znamení, že brzdy vozidla mají problém. Nerovnoměrný účinek brzd může způsobovat nadměrně opotřebované kotouče, plotýnky či poškozené hydraulické vedení nebo mechanismy. Pokud pociťujete tento problém urychleně navštivte servis.
Slabá účinnost brzd může být zapříčiněna nejen opotřebovanými kotouči a plotýnkami, ale i degradovanou brzdovou kapalinou. Proto by její výměna měla probíhat každé dva až tři roky. nebezpečným !
Koroze je velkým problémem při brzdovém systému.Jestliže vozidlo stojí delší dobu může se vyskytnout na kotoučích a dostat se hlouběji do materiálu.Pokud se ji nepodaří odstranit (setřít plotýnkami) při brzdění je nutná jejich výměna.Také může napadnout brzdové potrubí kdy hrozí únik brzdové kapaliny a ztráta brzdného účinku.