Řízení do aut

Řízení vozidla postupem času prošlo velkým vývojem. Jedná se o velmi důležitý a komplexní systém mechanismů,

které řidiči umožňují měnit dráhu jízdy vozidla a udržet jej kontrolovatelné při jakékoli rychlosti.

Ovládací část řízení je volant. Bezproblémový provoz řízení je důležitým klíčem k bezpečnosti během jízdy.

Hlavní části řídícího mechanismu


Systém řízení se většinou skládá z pěti základních částí, volant, sloupek řízení, převodka řízení, táhla řízení, které mají na konci čepy a posilovač řízení. K ovládání tohoto systému používáme volant nacházející se v interiéru, který přenáší sílu řidiče na řídící mechanismus.

Sloupek řízení je hřídel s klouby a spojuje volant s převodkou řízení a ta slouží ke zvětšení síly aplikované vodičem. Touto silou následně otáčí táhla a čepy řízení, které nastavují úhel řízení kol. Pro snazší řízení mají modernější vozidla posilovač řízení ( hydraulický, vzduchový, elektrický … ) Dnes je nejčastěji používaný elektrický posilovač. 

Sloupek řízení je hřídel s klouby a spojuje volant s převodkou řízení a ta slouží ke zvětšení síly aplikované vodičem. Touto silou následně otáčí táhla a čepy řízení, které nastavují úhel řízení kol. Pro snazší řízení mají modernější vozidla posilovač řízení ( hydraulický, vzduchový, elektrický … ) Dnes je nejčastěji používaný elektrický posilovač. 

Tipy pro základní údržbu řízení

  • při pravidelné kontrole automobilu zkontrolujte zda nejsou poškozeny manžety řízení. Pokud zaznamenáte jakékoli poškození, manžety ihned vyměňte
  • vždy mějte dostatečnou hladinu hydraulického oleje v posilovači řízení. Nízká hladina může vážně poškodit posilovač.
  • vyvarujte se rychlým a agresivním průjezdům přes nerovnosti. Nárazy mohou poškodit mechanismus řízení, táhla případně čepy.
  • zabraňte otáčení volantu na doraz před zrychlením. Otočení způsobí přetlak v posilovači a následně z těsnění řízení může začít unikat olej.
  • při výměně dílů zavěšení kola proveďte vždy geometrii. Správné nastavení kol zaručí bezpečné ovládání a manévrování s autem
  • nepřekračujte povolené zatížení vozidla 

Příznaky poškození řídicího mechanismu

Hlasné klepání a bouchání je příznak opotřebovaných čepů řízení nebo táhla řízení, které vychází od přední nápravy. 

Vibrace přenášející se na volant jsou znakem poškozeného ložiska hřídele. 

Pokud má volant nadprůměrnou vůli znamená to, že vnitřní ozubení řízení, ložisko hřídele či čepy řízení jsou opotřebované.

Pokud točení volantem není snadné a plynulé může to mít na svědomí shozený řemen na posilovači řízení, ucpaný hydraulický systém posilovače nebo nízká hladina servo oleje. 

Pískání či nepřirozený hluk vycházející z posilovače je příznakem nesprávně fungujícího čerpadla. Výskyt oleje na hřebenu řízení, manžetách nebo jiných dílech mohou být znakem netěsnosti manžet nebo těsnících kroužků. 

Příčiny poškození řídicího mechanismu

Rychlá a častá jízda po nekvalitní vozovce je velmi škodlivá pro celý systém řízení. Během jízdy je vozidlo vystaveno nárazům, které mohou uvolnit upevňovací prvky či kulové čepy nebo deformovat táhla řízení. 

Sůl a různé chemikálie na vozovce mají zase negativní vliv na manžety čepů a řízení. Guma, ze které jsou manžety vyrobeny ztrácí elasticitu a začíná praskat. Do vytvořené díry v manžetě se dostane vlhkost a špína, která předčasně opotřebuje pohyblivé mechanismy. 

Negativně na systém řízení ovlivňuje také nesprávný tlak v pneumatikách, jejich nadměrné opotřebení či nesprávná geometrie.

Top značky

Sleva až 10%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014