Řízení vozidla postupem času prošlo velkým vývojem. Jedná se o velmi důležitý a komplexní systém mechanismů,
které řidiči umožňují měnit dráhu jízdy vozidla a udržet jej kontrolovatelné při jakékoli rychlosti.
Ovládací část řízení je volant. Bezproblémový provoz řízení je důležitým klíčem k bezpečnosti během jízdy.
Systém řízení se většinou skládá z pěti základních částí, volant, sloupek řízení, převodka řízení, táhla řízení, které mají na konci čepy a posilovač řízení. K ovládání tohoto systému používáme volant nacházející se v interiéru, který přenáší sílu řidiče na řídící mechanismus. Sloupek řízení je hřídel s klouby a spojuje volant s převodkou řízení a ta slouží ke zvětšení síly aplikované vodičem. Touto silou následně otáčí táhla a čepy řízení, které nastavují úhel řízení kol. Pro snazší řízení mají modernější vozidla posilovač řízení ( hydraulický, vzduchový, elektrický … ) Dnes je nejčastěji používaný elektrický posilovač. Sloupek řízení je hřídel s klouby a spojuje volant s převodkou řízení a ta slouží ke zvětšení síly aplikované vodičem. Touto silou následně otáčí táhla a čepy řízení, které nastavují úhel řízení kol. Pro snazší řízení mají modernější vozidla posilovač řízení ( hydraulický, vzduchový, elektrický … ) Dnes je nejčastěji používaný elektrický posilovač. Hlasné klepání a bouchání je příznak opotřebovaných čepů řízení nebo táhla řízení, které vychází od přední nápravy. Vibrace přenášející se na volant jsou znakem poškozeného ložiska hřídele. Pokud má volant nadprůměrnou vůli znamená to, že vnitřní ozubení řízení, ložisko hřídele či čepy řízení jsou opotřebované. Pokud točení volantem není snadné a plynulé může to mít na svědomí shozený řemen na posilovači řízení, ucpaný hydraulický systém posilovače nebo nízká hladina servo oleje. Pískání či nepřirozený hluk vycházející z posilovače je příznakem nesprávně fungujícího čerpadla. Výskyt oleje na hřebenu řízení, manžetách nebo jiných dílech mohou být znakem netěsnosti manžet nebo těsnících kroužků. Rychlá a častá jízda po nekvalitní vozovce je velmi škodlivá pro celý systém řízení. Během jízdy je vozidlo vystaveno nárazům, které mohou uvolnit upevňovací prvky či kulové čepy nebo deformovat táhla řízení. Sůl a různé chemikálie na vozovce mají zase negativní vliv na manžety čepů a řízení. Guma, ze které jsou manžety vyrobeny ztrácí elasticitu a začíná praskat. Do vytvořené díry v manžetě se dostane vlhkost a špína, která předčasně opotřebuje pohyblivé mechanismy. Negativně na systém řízení ovlivňuje také nesprávný tlak v pneumatikách, jejich nadměrné opotřebení či nesprávná geometrie.Tipy pro základní údržbu řízení
Příznaky poškození řídicího mechanismu
Příčiny poškození řídicího mechanismu