Díly podvozku nebo i díly nápravy dostávají během jízdy autem pořádně zabrat. Proto je péče o podvozkové díly jedna z nejchoulostivějších.
Hlavní úloha podvozkových dílů je spojovat karoserii (rám) s nosníky nápravy nebo koly a tím definovat pohyb auta vůči karoserií.
K poškození může dojít velmi jednoduše, jako například mechanické odření od skal nebo koroze od soli jsou vlivy, kterým je dost obtížně předejít. Víme se o to pokusit alespoň přizpůsobením stylu jízdy k povrchu vozovky.
Náprava automobilu je část jejímž prostřednictvím jsou zavěšena kola na nosné konstrukci vozidla. V dnešních vozidlech jsou nápravy konstrukčně složitý systém, jehož hlavní úkol je zajištění nejlepších jízdních vlastnosti a udržet jízdní komfort. Jejich konstrukce je jediné, co spojuje automobil s vozovkou, také mají vysoký vliv na bezpečnost vozidla.
Náprava spojuje rám podvozku nebo samotnou karoserii s koly.
Hmotnost celého vozidla je tedy přenášena na kola, také přenáší i brzdící, hnací a setrvačné síly. Jelikož je náprava neodpružená část automobilu konstruktéři se snaží při výrobě používat lehké slitiny.
Nápravu doporučujeme zkontrolovat každých padesát až sedmdesát tisíc kilometrů. Pro správnou diagnostiku nápravy je nutná buď servisní jáma, zvedák nebo zvedací zařízení. Mechanicky, kýváním dílů umíme zkontrolovat zda jsou všechny body, ve kterých se náprava spojuje tuhé a zda nemají nadměrnou vůli.
Kontrola nápravy je složitá pro laika a určitě ji doporučujeme svěřit do rukou specializovanému servisu.Jaké jsou průvodní jevy poškozené nápravy
Pokud je již náprava poškozena podle těchto charakteristických znaků je možné zjistit, že něco není v pořádku.
Určitě můžeme říci, že jednou z nejčastějších příčin poškození nápravy je agresivní styl jízdy. Prudké mačkání spojkového pedálu, prudké nárazové brzdění, přejezdy přes překážky a jámy ve vysokých rychlostech zvyšují zátěž na nápravu a zkracují její životnost.
Pokud jezdíte často na nerovných cestách můžete mechanicky poškodit nápravu a její části. Praskliny, trhliny a deformace mohou být způsobeny nárazy kamenů nebo průjezdy extrémních překážek. Příčinou poškození mohou být i nekvalitní díly nebo nedodržení základních montážních postupů při jejich instalaci.