Patří do základní části řízení. Zajišťují nejen ovladatelnost vozidla, ale tlumí i nerovnosti a nárazy. převodovce řízení.
Při otočení volantem, převodovka řízení převádí točivý pohyb do lineárního a natočí kola požadovaným směrem. span>
Protože je převodovka řízení pevně spojena s karoserií a kola jsou elastický zavěšena, musí čepy řízení svou konstrukcí zaručit naprostou volnost pohybu při průjezdu nerovnostmi na vozovce .
Konstrukce a umístění čepu a tyčky řízení
Do řízení se obvykle šroubuje tyčka řízení nebo také nazývaná jako axiální táhlo řízení, které je kryto manžetou řízení a jeho na konci našroubovaný čep řízení.
Ten je uchycen do cihlice, která otáčí kolem v požadovaném směru.
Výrobci uvádějí životnost těchto komponent asi čtyřicet tisíc kilometrů.
Určitě však doporučujeme zkontrolovat jejich stav při přezouvání pneumatik.
Vizuálně si umíme zkontrolovat manžety řízení a čepu, které nesmí být popraskané nebo roztržené.
A také umíme prověřit, zda v uchycení není nadměrná vůle. Výměna je pro laika složitá a provádí se pomocí speciálního nářadí, přenechejte ji vždy specializovanému servisu, abyste zaručili maximální bezpečnost po výměně.
Tipy, jak prodloužit životnost čepů a tyček řízení
- vozidlo nadměrně nezatěžujte
- pravidelně kontrolujte jejich stav
- snažte se vyhnout rychlým přejezdům přes nerovnosti span>
- vždy po výměně čepů a tyček nastavte geometrii vozidla
- poškozené čepy a tyčky řízení vyměňujte vždy v párech
Časté příznaky opotřebovaných čepů a tyček řízení
- vůle ve volantu
- hlasité bouchání při točení volantem
- skřípání a klepání při průjezdu nerovnostmi, při prudkém zrychlení nebo brzdění
- nelze vyrovnat kola
- vibrování volantu
- v zatáčkách se volantem točí příliš těžko , nebo snadno
- nerovnoměrné opotřebování pneumatik
Příčiny opotřebení čepů a tyček řízení
- komponenty nízké kvality
- zanedbání výměny
- do poškozených manžet se dostala vlhkost a nečistoty
- deformace příliš velkou silou při instalaci
- agresivní přejezd přes nerovnosti
- časté ježdění na nekvalitních vozovkách