protože slouží k okamžitému zastavení případně zpomalení vozidla čímž chrání jeho posádku. Proto je velmi důležitá péče o brzdové kotouče, jejich pravidelná kontrola a v případě potřeby i jejich výměna.Brzdové kotouče mají různé rozměry, a platí pravidlo, že čím má kotouč větší průměr tím je i větší brzdový moment. Brzdový moment je výsledek součinu třecích sil v brzdách a vzdálenosti jejich působiště od osy otáčení kola.
Tipy brzdových kotoučů
Podle materiálu dělíme brzdové kotouče na:
- Keramické brzdové kotouče
- Karbonové brzdové kotouče li>
- Litinové brzdové kotouče
- Ocelové brzdové kotouče
Podle chlazení dělíme brzdové kotouče na:
- Větrané brzdové kotouče.
- Nevětrané brzdové kotouče. Plné disky bez žebrování s menší tloušťkou.
Větrané brzdové kotouče
Větrané brzdové kotouče jsou širší a skládají se ze dvou brzdných ploch s viditelným vnitřním žebrováním pro efektivnější chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou používány hlavně na přední nápravě au výkonnějších vozidel.
Nevětrané brzdové kotouče
Nevětrané brzdové kotouče jsou plné disky bez žebrování a tudíž neumožňují chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou tenčí. A používají se na zadní nápravě, případně na přední nápravě pro méně výkonná vozidla.
Podle typu vrtání dělíme brzdové kotouče na
- drážkované, s hlubšími neprůchozími otvory. Výhodou je delší životnost.
- děrované. Mají nižší životnost, ale výborně odvádějí teplo.
Podle povrchové úpravy dělíme brzdové kotouče na
- bez povrchové úpravy
- lakované (brzdový kotouč je nastříkán ochranným lakem proti korozi)
- potažené (brzdový kotouč je nastříkán ochranným stříbrným nátěrem na bázi vody a zinku proti korozi )
Jak se opotřebovávají brzdové kotouče
Brzdové kotouče mají výrazně delší životnost než plotýnky v poměru je to asi 1:3.
Minimální tloušťku kotouče většinou uvádí přímo výrobce a nedoporučuje se ji překročit.
Při agresivní jízdě typu brzda plyn se kotouče dříve a rychleji opotřebují a hrozí i jejich přehřátí a následné zvlnění.
Přehřáté kotouče umíme odhalit jednoduše již vizuálně pohledem. Po přehrání mají viditelné oranžové zbarvení, které po ochlazení zůstává jako fialový odstín. Takto zabarvené kotouče jsou signálem pro návštěvu servisu a případnou výměnu. Opotřebované kotouče mohou mít také viditelné trhliny na povrchu, případně nerovnoměrné oděry po obvodu.
Náznaky opotřebovaných brzdových kotoučv
- vozidlo při brzdění citelně táhne do strany
- během brzdění slyšet pískání a tření kovu o kov
- po stlačení brzdového pedálu cítit vibrování span>
- slabý brzdný účinek
- mizející brzdová kapalina
Jak prodloužit životnost brzdových kotoučů
Průměrná životnost brzdového kotouče je cca třicet až čtyřicet tisíc kilometrů, umíme ji prodloužit nejen kvalitními materiály, ze kterých jsou vyrobeny, ale i způsobem jízdy.Brzdění motorem při jízdě z kopce nebo předvídáním, a tedy ne náhlým agresivním brzděním.