Tlumiče pérování pre AUDI

Význam tlumičů pružení spočívá při zvýšení bezpečnosti a zajištění stability vozidla během jízdy.

Jejich poškození nebo opotřebení může způsobit slabou přilnavost kol k vozovce, což má za následek špatnou ovladatelnost vozidla hlavně v kritických situacích.

Také mají bezprostřední vliv na komfort jízdy. Protože jsou zodpovědné za tlumení všech nárazů z nerovností na vozovce. 

Základní typy a konstrukce tlumičů 

Podle výplně:

  • Plynové tlumiče – v obalu tlumiče je kromě hydraulického oleje i plyn (dusík), který zabraňuje pěnění oleje, proto, že udržuje olej pod tlakem a tím zvyšuje jeho účinnost. Pomocí plynových tlumičů lze podvozek přesně nastavit. Plynový tlumič je dražší, ale komfortnější a měkčí.
  • Olejové tlumiče – pracovní kapalina v tlumiči je hydraulický olej. Je nejběžněji používán, má jednoduchou konstrukci a je levnější, nevýhody jsou nižší komfort jízdy a tvrdší chování

Podle konstrukce:

  • Teleskopický dvouplášťový tlumič – ve válci naplněném kapalinou (hydraulický olej) má píst a ventily. Při pohybu pístu se kapalina protlačuje z jedné části do druhé a tím vzniká hydraulický odpor. Mezi vnějším a pracovním pláštěm je vyrovnávací prostor naplněn kapalinou. Tento prostor slouží k vyrovnání rozdílu pracovního prostoru, který se při pohybu pístu pomalu zmenšuje. Přebytečná kapalina je vytlačována při zasouvání pístu přes vyrovnávací ventil a je tlačena spát do pracovního prostoru. Výhoda dvouplášťových tlumičů je vyšší životnost.
  • Teleskopický jednoplášťový tlumič – na rozdíl od dvouplášťového tlumiče nemá vyrovnávací prostor mezi plášti. K vyrovnávání rozdílu objemu pracovního prostoru a kapaliny slouží objem stlačeného plynu přímo v prostoru tlumiče. Hlavní výhody jednoplášťového tlumiče jsou: efektivnější chlazení pracovního prostoru, nižší pracovní tlak kapaliny, odolnost vůči změnám teplot, když se vozidlo nepoužívá. Jeho nevýhoda je menší těsnost a nižší životnost.
  • Pákový tlumič – jde o starý typ tlumiče používaný ve veteránech nebo na starých nákladních vozidlech. 

Podle působení sil:

  • Jednočinné tlumiče – tlumí kmitání pouze v jednom směru
  • Dvojčinné tlumiče – tlumí kmity v obou směrech pohybu pístnice

Tipy pro správný provoz tlumičů

I u tlumičů platí, že jejich životnost umíme prodloužit stylem a přizpůsobením jízdy k vozovce. Vždy je třeba brát v úvahu rychlost průjezdu přes nerovnosti a hrboly.

Tlumiče je dobré vždy zkontrolovat každých dvacet tisíc kilometrů. 

Jejich správnou funkčnost umíme laicky otestovat tak, že auto zatlačíme silně směrem k zemi a pokud se kývavý pohyb vrátí vícekrát tak je tlumič poškozený. Nejpřesnější diagnostiku vám umějí provést přímo v odborném servisu.  lepší výkon, než starý a tlumící vlastnosti nebudou stejné ani stabilita vozidla. 

Jak se chovají vadné tlumiče ve vozidle

Poškození či chyby tlumičů se projevují postupně a nelze je hned postřehnout.

Jízda na poškozených tlumičích je nebezpečná a ohrožuje nejen posádku vozidla, ale také účastníků silničního provozu, protože auto se může jednoduše dostat do smyku, hůře čelí nárazovému větru a neumí se vyrovnat s aquaplaningem.

Poruchy tlumičů se mohou projevovat následovně: 

  • v zatáčkách se automobil nepřiměřeně naklání
  • při brzdění se přední část naklání dopředu
  • na tlumičích je vidět potečený olej (často se to stává při přetížení vozidla) 
  • opotřebení pneumatik je nerovnoměrné
  • při přejezdu přes nerovnosti se do kabiny přenášejí vibrace
  • snížený účinek ABS
  • výrazné opotřebení ložisek kol, zavěšení a pružin
  • dlouhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
  • vytečení oleje na těle tlumiče, v takovém případě je nutné jej hned vyměnit

Příčiny opotřebení tlumičů

  • pozdní výměna tlumičů
  • nárazový pokles teplot
  • časté ježdění po špatných cestách
  • poškozené prachovky, přes které se dostaly nečistoty na pístnici
  • nesprávná/neodborná montáž
  • časté nadměrné přetěžování vozidla

Výměna tlumiče

Tlumiče jsou díly, které není možné rozebírat a opravovat. V případě poruchy se mění celý tlumič. Pokud se poškodí jeden tlumič vždy je třeba vyměnit oba na ose. Výměna není jednoduchá pro laika a vyžaduje odborné znalosti a nářadí.

Vyberte hlavný model vášho auta

100
200
50
60
75
80
90
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
Q2
Q3
Q4
Q5
Q7
Q8
R8
TT
V8

Nejprodávanější

Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné

Sleva až 5%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014