Tyčky stabilizátoru

Tyčka stabilizátoru není konstrukčně složitý díl, ale její poškození může cestujícím znepříjemnit cestu autem.

Bez tyčky stabilizátoru by se vozidlo v zatáčce mohlo převrátit a cesta by se stala nekomfortní i na rovné silnici. 

Poškozené tyčky stabilizátoru dají o sobě vědět hlasitým klepáním a boucháním, které směřuje ze zavěšení kol. Naštěstí jejich výměna patří mezi ty levnější opravy. 

Typy tyček stabilizátoru

Podle umístění rozdělujeme tyčky stabilizátoru na:

  • levou
  • pravou
  • přední
  • zadnou

Umístění tyčky stabilizátoru přední nápravy

Konstrukce a funkce tyčky stabilizátoru

Konstrukce tyčky stabilizátoru se liší v závislosti na typu stabilizátoru a vozidle, ve kterém je použita. 

Obecně však tyčky stabilizátoru sestávají z hlavní tyče nebo osy, na které jsou umístěny koncové čepy, nebo kulové klouby. Tyto koncové čepy jsou navrženy tak, aby umožnily volný pohyb tyčky v kloubech a zajistily správné fungování stabilizátoru.  vyrobené z oceli nebo jiných pevných a odolných materiálů, které jsou schopny snášet nárazy a vibrace při jízdě vozidla.  je tedy stabilizovat zavěšení kol, pohyby pérování, tlumit vibrace a nárazy a zabránit jejich přenos na karoserii. Kromě stabilizační funkce má ještě i funkci tlumící a zvyšuje pohodlí během jízdy.

Jak jednoduše zjistím, zda jsou tyčky stabilizátoru poškozeny

Poškození tyčky stabilizátoru umíme diagnostikovat poměrně jednoduše.

Projevuje se hlasitým klepáním, boucháním při zatáčení nebo po průjezdu přes hrboly a nerovnosti. Nejčastější příčinou poškození tyčky stabilizátoru je, že se přetrhne gumová ochrana (prachovka). Po přetržení této ochrany začíná do odkrytého čepu tyčky stabilizátoru vnikat voda, prach a špína, které znečistí mazivo v čepu a rychleji se vykývá a opotřebuje.

Příliš velká vůle v takto poškozeném čepu způsobuje zmiňované bouchání a klepání. 

Jelikož se jedná o pohyblivý komponent nápravy, musí nést i zátěž během jízdy, a to hlavně při přejezdu po nerovnostech. 

Klepání a bouchání poškozené tyčky stabilizátoru se objevuje postupně a může časem zesílit. 

Poškození tyčky stabilizátoru lze tedy postupně vysledovat časem. Příznaky poškození mohou být ale nejen hlasité zvuky od nápravy, ale i potíže se zatáčením a citelné naklánění vozidla během brzdění nebo zatáčení.  >Samozřejmě doporučujeme při prvním náznaku poškození zajít do servisu a podvozek dát zkontrolovat komplexně.

Pozdní výměna tyček stabilizátoru může mít na svědomí i poškození jiných komponent zavěšení kol, jako ložiska, tlumiče, náboj kola, ramena atd.

Nejčastější příčiny poškození tyčky stabilizátoru

  • častý provoz vozidla na silnicích nízké kvality
  • nedodržení správného provozu automobilu: nárazové brzdění, přejezdy přes nerovnosti ve vysoké rychlosti, extrémní starty, atd.
  • nedodržení intervalu výměny a opotřebení dílů
  • mechanická poškození

Výměna tyčky stabilizátoru

Tyčky stabilizátoru nelze opravit a ve většině případů se mění staré tyčky za nové. Jelikož cena není vysoká a výměnou za nové zaručíme maximální spolehlivost a bezpečnost zavěšení kol. 

Tyčky stabilizátoru lze vyměnit i svépomocí, ale k této výměně jsou již zapotřebí určité dovednosti, znalosti a speciální nářadí. Proto je nejlepší výměnu přenechat specializovanému servisu, který zároveň také překontroluje všechny prvky nápravy a vy budete mít jistotu, že váš podvozek je bezpečný.

Top značky

Nejprodávanější

Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné

Sleva až 5%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014