Tyčka stabilizátoru není konstrukčně složitý díl, ale její poškození může cestujícím znepříjemnit cestu autem.
Bez tyčky stabilizátoru by se vozidlo v zatáčce mohlo převrátit a cesta by se stala nekomfortní i na rovné silnici.
Poškozené tyčky stabilizátoru dají o sobě vědět hlasitým klepáním a boucháním, které směřuje ze zavěšení kol. Naštěstí jejich výměna patří mezi ty levnější opravy.
Podle umístění rozdělujeme tyčky stabilizátoru na:
Konstrukce tyčky stabilizátoru se liší v závislosti na typu stabilizátoru a vozidle, ve kterém je použita.
Obecně však tyčky stabilizátoru sestávají z hlavní tyče nebo osy, na které jsou umístěny koncové čepy, nebo kulové klouby. Tyto koncové čepy jsou navrženy tak, aby umožnily volný pohyb tyčky v kloubech a zajistily správné fungování stabilizátoru. vyrobené z oceli nebo jiných pevných a odolných materiálů, které jsou schopny snášet nárazy a vibrace při jízdě vozidla. je tedy stabilizovat zavěšení kol, pohyby pérování, tlumit vibrace a nárazy a zabránit jejich přenos na karoserii. Kromě stabilizační funkce má ještě i funkci tlumící a zvyšuje pohodlí během jízdy.Poškození tyčky stabilizátoru umíme diagnostikovat poměrně jednoduše.
Projevuje se hlasitým klepáním, boucháním při zatáčení nebo po průjezdu přes hrboly a nerovnosti. Nejčastější příčinou poškození tyčky stabilizátoru je, že se přetrhne gumová ochrana (prachovka). Po přetržení této ochrany začíná do odkrytého čepu tyčky stabilizátoru vnikat voda, prach a špína, které znečistí mazivo v čepu a rychleji se vykývá a opotřebuje.
Příliš velká vůle v takto poškozeném čepu způsobuje zmiňované bouchání a klepání.
Jelikož se jedná o pohyblivý komponent nápravy, musí nést i zátěž během jízdy, a to hlavně při přejezdu po nerovnostech.
Klepání a bouchání poškozené tyčky stabilizátoru se objevuje postupně a může časem zesílit.
Poškození tyčky stabilizátoru lze tedy postupně vysledovat časem. Příznaky poškození mohou být ale nejen hlasité zvuky od nápravy, ale i potíže se zatáčením a citelné naklánění vozidla během brzdění nebo zatáčení. >Samozřejmě doporučujeme při prvním náznaku poškození zajít do servisu a podvozek dát zkontrolovat komplexně.
Pozdní výměna tyček stabilizátoru může mít na svědomí i poškození jiných komponent zavěšení kol, jako ložiska, tlumiče, náboj kola, ramena atd.
Tyčky stabilizátoru nelze opravit a ve většině případů se mění staré tyčky za nové. Jelikož cena není vysoká a výměnou za nové zaručíme maximální spolehlivost a bezpečnost zavěšení kol.
Tyčky stabilizátoru lze vyměnit i svépomocí, ale k této výměně jsou již zapotřebí určité dovednosti, znalosti a speciální nářadí. Proto je nejlepší výměnu přenechat specializovanému servisu, který zároveň také překontroluje všechny prvky nápravy a vy budete mít jistotu, že váš podvozek je bezpečný.
Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné