Nejen plotýnky ale také brzdové kotouče můžeme zařadit mezi jeden z nejdůležitějších prvků bezpečnosti ve vozidle
protože slouží k okamžitému zastavení případně zpomalení vozidla čímž chrání jeho posádku. Proto je velmi důležitá péče o brzdové kotouče, jejich pravidelná kontrola a v případě potřeby i jejich výměna.Brzdové kotouče mají různé rozměry, a platí pravidlo, že čím má kotouč větší průměr tím je i větší brzdový moment. Brzdový moment je výsledek součinu třecích sil v brzdách a vzdálenosti jejich působiště od osy otáčení kola.
Větrané brzdové kotouče jsou širší a skládají se ze dvou brzdných ploch s viditelným vnitřním žebrováním pro efektivnější chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou používány hlavně na přední nápravě au výkonnějších vozidel.
Nevětrané brzdové kotouče jsou plné disky bez žebrování a tudíž neumožňují chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou tenčí. A používají se na zadní nápravě, případně na přední nápravě pro méně výkonná vozidla.
Brzdové kotouče mají výrazně delší životnost než plotýnky v poměru je to asi 1:3.
Minimální tloušťku kotouče většinou uvádí přímo výrobce a nedoporučuje se ji překročit.
Při agresivní jízdě typu brzda plyn se kotouče dříve a rychleji opotřebují a hrozí i jejich přehřátí a následné zvlnění.
Přehřáté kotouče umíme odhalit jednoduše již vizuálně pohledem. Po přehrání mají viditelné oranžové zbarvení, které po ochlazení zůstává jako fialový odstín. Takto zabarvené kotouče jsou signálem pro návštěvu servisu a případnou výměnu. Opotřebované kotouče mohou mít také viditelné trhliny na povrchu, případně nerovnoměrné oděry po obvodu.
Průměrná životnost brzdového kotouče je cca třicet až čtyřicet tisíc kilometrů, umíme ji prodloužit nejen kvalitními materiály, ze kterých jsou vyrobeny, ale i způsobem jízdy.Brzdění motorem při jízdě z kopce nebo předvídáním, a tedy ne náhlým agresivním brzděním.
Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné