Brzdové kotouče

Nejen plotýnky ale také brzdové kotouče můžeme zařadit mezi jeden z nejdůležitějších prvků bezpečnosti ve vozidle

protože slouží k okamžitému zastavení případně zpomalení vozidla čímž chrání jeho posádku. Proto je velmi důležitá péče o brzdové kotouče, jejich pravidelná kontrola a v případě potřeby i jejich výměna.Brzdové kotouče mají různé rozměry, a platí pravidlo, že čím má kotouč větší průměr tím je i větší brzdový moment. Brzdový moment je výsledek součinu třecích sil v brzdách a vzdálenosti jejich působiště od osy otáčení kola.

Tipy brzdových kotoučů

Podle materiálu dělíme brzdové kotouče na:

  • Keramické brzdové kotouče
  • Karbonové brzdové kotouče
  • Litinové brzdové kotouče
  • Ocelové brzdové kotouče 

Podle chlazení dělíme brzdové kotouče na:

  • Větrané brzdové kotouče. 
  • Nevětrané brzdové kotouče. Plné disky bez žebrování s menší tloušťkou.

Větrané brzdové kotouče

Větrané brzdové kotouče jsou širší a skládají se ze dvou brzdných ploch s viditelným vnitřním žebrováním pro efektivnější chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou používány hlavně na přední nápravě au výkonnějších vozidel.

Nevětrané brzdové kotouče

Nevětrané brzdové kotouče jsou plné disky bez žebrování a tudíž neumožňují chlazení. Tyto brzdové kotouče jsou tenčí. A používají se na zadní nápravě, případně na přední nápravě pro méně výkonná vozidla.

Podle typu vrtání dělíme brzdové kotouče na

  • drážkované, s hlubšími neprůchozími otvory. Výhodou je delší životnost.
  • děrované. Mají nižší životnost, ale výborně odvádějí teplo.

Podle povrchové úpravy dělíme brzdové kotouče na

  • bez povrchové úpravy
  • lakované (brzdový kotouč je nastříkán ochranným lakem proti korozi)
  • potažené (brzdový kotouč je nastříkán ochranným stříbrným nátěrem na bázi vody a zinku proti korozi )

Jak se opotřebovávají brzdové kotouče

Brzdové kotouče mají výrazně delší životnost než plotýnky v poměru je to asi 1:3.

Minimální tloušťku kotouče většinou uvádí přímo výrobce a nedoporučuje se ji překročit.

Při agresivní jízdě typu brzda plyn se kotouče dříve a rychleji opotřebují a hrozí i jejich přehřátí a následné zvlnění. 

Přehřáté kotouče umíme odhalit jednoduše již vizuálně pohledem. Po přehrání mají viditelné oranžové zbarvení, které po ochlazení zůstává jako fialový odstín. Takto zabarvené kotouče jsou signálem pro návštěvu servisu a případnou výměnu. Opotřebované kotouče mohou mít také viditelné trhliny na povrchu, případně nerovnoměrné oděry po obvodu.

Náznaky opotřebovaných brzdových kotoučv

  • vozidlo při brzdění citelně táhne do strany 
  • během brzdění slyšet pískání a tření kovu o kov
  • po stlačení brzdového pedálu cítit vibrování
  • slabý brzdný účinek
  • mizející brzdová kapalina

Jak prodloužit životnost brzdových kotoučů

Průměrná životnost brzdového kotouče je cca třicet až čtyřicet tisíc kilometrů, umíme ji prodloužit nejen kvalitními materiály, ze kterých jsou vyrobeny, ale i způsobem jízdy.Brzdění motorem při jízdě z kopce nebo předvídáním, a tedy ne náhlým agresivním brzděním.

Top značky

Nejprodávanější

Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné

Sleva až 10%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014