Jak odstranit škrábance na autě? Tyhle triky určitě zlepší vzhled karosérie.
Několik jednoduchých triků, kterými lze škrábance buď úplně odstranit nebo dostatečně ošetřit.
Škrábance na autě
Jestli se ti to líbí, nebo ne, karosérie našeho auta během svého života podstoupí více než dost. Mimo vlivů jako jsou změny počasí, nadměrná vlhkost, posypová sůl a další přírodní nástrahy, lak karosérie je bohužel vystaven i mechanickým poškozením.
Různé škrábance způsobené nesprávným parkováním, odletujícím kamínkům z vozovky nebo dokonce nepřejícím sousedem se svým klíčem. Všechny tyto nechtěné zásahy neovlivňují pouze vizuální stránku karosérie našeho auta, ale pokud se poškození nachází na plechové části, může dojít k výraznému zkrácení její životnosti.
Z tohoto důvodu je doporučeno včas věnovat pozornost defektům karosérie. Dnes vám ukážeme několik jednoduchých triků, kterými lze škrábance buď úplně odstranit nebo dostatečně ošetřit.
Jsou na karosérii škrábance?
Přijdete ke svému autu na parkovišti před nákupním centrem a zjistíte, že na nárazníku se objevil pozdrav od jiného vozidla. Než začnete nadávat ve všech jazycích světa, zkuste nejprve zjistit rozsah způsobeného poškození. Ukázalo se totiž, že v mnoha případech jde pouze o povrchové "znečištění" části, které lze snadno odstranit bez větší námahy. Navzdory tomu mnoho řidičů tento krok nepodnikne a postupně se s situací smiří.
Škrábance na autě
Předtím, než se pustíte do opravy svého čtyřkolového miláčka, je třeba zjistit, zda se jedná o jemné/ povrchové škrábance nebo hlubší poškození. Karosérie je chráněna několika vrstvami, a hloubka poškození určuje nejideálnější cestu pro záchranu její integrity.
Jemné škrábance na autě
Zní to až neuvěřitelně, ale na drobné povrchové škrábance může pomoci mnoho věcí, které máme roky uložené v garáži. Jako velmi účinný se pro drobná povrchová poškození karosérie ukázal obyčejný mazací sprej WD-40.
I když se to některým lidem může zdát divné, po nanesení tohoto vonného zázraku na jemný hadřík a následném otírání postiženého místa mohou škrábance zcela zmizet. Velmi podobný, ba dokonce ještě lepší výsledek lze dosáhnout použitím klasické Tempo pasty. Není třeba zapomenout ani na barevný vosk. Kromě toho, že vytváří další ochrannou vrstvu, opticky dokáže odstranit drobné škrábance na laku díky své barvě.
V případě, že ani jeden z těchto triků nezabere, poškození bude pravděpodobně o něco hlubší. Vhodným krokem bude použití obyčejného průhledného laku, který jemným štětcem nebo jiným tenkým nástrojem nanes na škrábance, čím je "zaliješ". Na podobném principu fungují lakovací fixky, které kromě průhledného laku mohou obsahovat také barvu, díky čemuž lze zakrýt i hlubší rýhy.
Finální vizuální výsledek však závisí na rozsahu předchozího poškození.
Středně hluboké škrábance na autě
Hrubší poškození karosérie vyžaduje použití větší síly. Jedním z vhodných řešení může být použití pasty s brusnými částicemi. Tento lakový renovátor je schopen v domácích podmínkách zvládnout i hluboké rýhy. Jedná se však již o radikálnější zásah do ochranné vrstvy vozidla, a proto je vždy vhodné dodržovat přesný postup od výrobce.
Stejně tak byste se měli řídit při volbě strojového leštění. Ačkoliv to vyžaduje vyšší investici do přípravků a materiálu a několik hodin fyzické práce, výsledek může být překvapivý.
Sada pro strojové leštění zahrnuje čisticí prostředek na odstranění zbytků oleje a mastnoty, brusnou pastu, lešticí pastu a antihologramovou lešticí pastu, což může vrátit vozidlu původní vzhled.
Hluboké škrábance na autě
Zůstaly na karosérii výrazné škrábance i po náročném vícekrokovém leštění? S velkou pravděpodobností se bude jednat o poškození, které lze odstranit pouze lokální opravou a přelakováním. Rýhy sahající až k základní barvě nebo dokonce k plechu vozidla jsou vhodným místem pro rychlý vznik koroze, a proto je třeba co nejdříve zasáhnout.
Situace tedy vyžaduje kompletní zbroušení daného místa, použití základního nátěru a aplikaci tmelu. Následně je třeba precizním broušením dosáhnout původního tvaru a hladkého povrchu karosérie. Nesmíme zapomenout na použití vhodných plničů pro zvýšení odolnosti a eliminaci drobných nedokonalostí. Pokud je povrch připravený, můžeme se pustit do stříkání barvy, která odpovídá zbytku karosérie.
Nakonec dodáme opravovanému místu solidní vrstvu vrchního laku a hotovo. Tento typ opravy je časově náročný, vyžaduje cit pro detaily a zejména správnou teplotu pro aplikaci a schnutí jednotlivých vrstev. Proto doporučujeme vozidlo v případě většího poškození svěřit do rukou odborníků.