Jejich poškození nebo opotřebení může způsobit slabou přilnavost kol k vozovce, což má za následek špatnou ovladatelnost vozidla hlavně v kritických situacích.
Také mají bezprostřední vliv na komfort jízdy. Protože jsou zodpovědné za tlumení všech nárazů z nerovností na vozovce.
Základní typy a konstrukce tlumičů
Podle výplně:
- Plynové tlumiče – v obalu tlumiče je kromě hydraulického oleje i plyn (dusík), který zabraňuje pěnění oleje, proto, že udržuje olej pod tlakem a tím zvyšuje jeho účinnost. Pomocí plynových tlumičů lze podvozek přesně nastavit. Plynový tlumič je dražší, ale komfortnější a měkčí.
- Olejové tlumiče – pracovní kapalina v tlumiči je hydraulický olej. Je nejběžněji používán, má jednoduchou konstrukci a je levnější, nevýhody jsou nižší komfort jízdy a tvrdší chování
Podle konstrukce:
- Teleskopický dvouplášťový tlumič – ve válci naplněném kapalinou (hydraulický olej) má píst a ventily. Při pohybu pístu se kapalina protlačuje z jedné části do druhé a tím vzniká hydraulický odpor. Mezi vnějším a pracovním pláštěm je vyrovnávací prostor naplněn kapalinou. Tento prostor slouží k vyrovnání rozdílu pracovního prostoru, který se při pohybu pístu pomalu zmenšuje. Přebytečná kapalina je vytlačována při zasouvání pístu přes vyrovnávací ventil a je tlačena spát do pracovního prostoru. Výhoda dvouplášťových tlumičů je vyšší životnost.
- Teleskopický jednoplášťový tlumič – na rozdíl od dvouplášťového tlumiče nemá vyrovnávací prostor mezi plášti. K vyrovnávání rozdílu objemu pracovního prostoru a kapaliny slouží objem stlačeného plynu přímo v prostoru tlumiče. Hlavní výhody jednoplášťového tlumiče jsou: efektivnější chlazení pracovního prostoru, nižší pracovní tlak kapaliny, odolnost vůči změnám teplot, když se vozidlo nepoužívá. Jeho nevýhoda je menší těsnost a nižší životnost.
- Pákový tlumič – jde o starý typ tlumiče používaný ve veteránech nebo na starých nákladních vozidlech.
Podle působení sil:
- Jednočinné tlumiče – tlumí kmitání pouze v jednom směru
- Dvojčinné tlumiče – tlumí kmity v obou směrech pohybu pístnice
Tipy pro správný provoz tlumičů
I u tlumičů platí, že jejich životnost umíme prodloužit stylem a přizpůsobením jízdy k vozovce. Vždy je třeba brát v úvahu rychlost průjezdu přes nerovnosti a hrboly.
Tlumiče je dobré vždy zkontrolovat každých dvacet tisíc kilometrů.
Jejich správnou funkčnost umíme laicky otestovat tak, že auto zatlačíme silně směrem k zemi a pokud se kývavý pohyb vrátí vícekrát tak je tlumič poškozený. Nejpřesnější diagnostiku vám umějí provést přímo v odborném servisu. lepší výkon, než starý a tlumící vlastnosti nebudou stejné ani stabilita vozidla.
Jak se chovají vadné tlumiče ve vozidle
Poškození či chyby tlumičů se projevují postupně a nelze je hned postřehnout.
Jízda na poškozených tlumičích je nebezpečná a ohrožuje nejen posádku vozidla, ale také účastníků silničního provozu, protože auto se může jednoduše dostat do smyku, hůře čelí nárazovému větru a neumí se vyrovnat s aquaplaningem.
Poruchy tlumičů se mohou projevovat následovně:
- v zatáčkách se automobil nepřiměřeně naklání
- při brzdění se přední část naklání dopředu
- na tlumičích je vidět potečený olej (často se to stává při přetížení vozidla)
- opotřebení pneumatik je nerovnoměrné
- při přejezdu přes nerovnosti se do kabiny přenášejí vibrace
- snížený účinek ABS
- výrazné opotřebení ložisek kol, zavěšení a pružin
- dlouhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
- vytečení oleje na těle tlumiče, v takovém případě je nutné jej hned vyměnit
Příčiny opotřebení tlumičů
- pozdní výměna tlumičů
- nárazový pokles teplot
- časté ježdění po špatných cestách
- poškozené prachovky, přes které se dostaly nečistoty na pístnici
- nesprávná/neodborná montáž
- časté nadměrné přetěžování vozidla
Výměna tlumiče
Tlumiče jsou díly, které není možné rozebírat a opravovat. V případě poruchy se mění celý tlumič. Pokud se poškodí jeden tlumič vždy je třeba vyměnit oba na ose. Výměna není jednoduchá pro laika a vyžaduje odborné znalosti a nářadí.