Ložiska kol

Ložisko kola tvoří velmi důležitý bod spojení mezi kolem a podvozkem automobilu. Ložisko umožňuje otáčení kol na nápravě při minimalizování odporu rotace.

Nachádzajú sa vo vnútri náboja kolesa. 

Ložiská kolies patria medzi najviac zaťažované diely podvozku. Postupné opotrebovanie ložísk býva z počiatku sprevádzané nepríjemným zvukom ktorý sa vyššou rýchlosťou zintenzívňuje, no neskôr sa stane opotrebované ložisko nebezpečným a hrozí jeho zadretie. 

Včasná diagnostika a výmena u tohto dielu je v rámci bezpečnosti veľmi dôležitá.

Používané typy ložisek kola

V dnešních moderních automobilech se používají dva typy ložisek kuličková, kuželíková, která se liší použitím v závislosti na zatížení. Konstrukčně mají valivé prvky kuličkový nebo válcový tvar a jejich úkol je přenášet sílu z jednoho ložiskového kroužku na druhý.

  • Kuličková ložiska – vyznačují se snadnou údržbou, konstrukcí a principem. Kuličková ložiska dosahují vysokých otáček a výborně snášejí radiální i axiální zatížení.
  • Kuželíková ložiska – je rozebíratelné ložisko, jehož konstrukce se vyznačuje nízkým třením, tuhostí a schopností snášet jak axiální tak radiální zatížení. 

Prevence a tipy pro správný provoz ložisek kola

Životnost ložisek kol, jakož i jiných částí vozu umíme v první řadě ovlivnit stylem a rychlostí jízdy. Výrobcemi udávaná životnost je kolem 150 000 až 200 000 kilometrů.

I když jsou ložiska kol navržena tak, aby odolávala vysokému zatížení jejich největší nepřátelé jsou obrubníky, výtluky nebo dokonce rychlé a agresivní přejezdy přes zpomalovače. Také jízda na špatně vyvážených pneumatikách umí poškodit ložiska kol. Nejvíce trpí ložiska kol na upravených vozidlech, která mají nižší gumy a tvrdší pružiny a tlumiče.

Jak se projevují poškozená ložiska kol

Poškozená ložiska kola se nejčastěji projevují hučením, který se přenáší do kabiny řidiče. Obvykle na začátku poškození je hluk obtížně identifikovatelný, ale postupem času však tento hluk zesílí po několika stovkách kilometrů. Také se poškození ložiska kola může odrazit na zvýšené spotřebě paliva, protože způsobuje vyšší odpor. Často objevující se příznaky poškození jsou také tahání automobilu do strany, vibrace volantu nebo nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Zadření poškozeného ložiska může rozžhavit náboj a způsobit jeho prasknutí, zablokování a nejhorší ztrátu kola. Pokud tedy zpozorujete některý z příznaků doporučujeme navštívit servis a nechat si celý podvozek zkontrolovat.

Hlavní příčiny opotřebování ložisek kol

  • nesprávná montáž (lisování) do náboje
  • časté přetížení vozidla
  • agresivní jízda přes výtluky
  • do ložiska se dostala vlhkost, prach nebo nečistoty
  • nekvalitní díl
  • nedodržený pracovní postup při dotažení matice náboje
  • selhání jiných podvozkových komponentů

Výměna ložiska kola

S výměnou vadného ložiska mnohdy souvisí i výměna náboje ložiska. Protože jde o velmi složitou práci, která vyžaduje použití speciálních nástrojů a zkušeností, doporučujeme si nechat ložiska kola měnit vždy ve specializovaném autoservisu. Určitě byste neměli  na těchto dílech šetřit. Ověření výrobci bývají většinou dražší, ale kvalitou jsou na tom mnohem vyšší a mají delší interval výměny.



Top značky

Nejprodávanější

Jestliže nemáte vybraný model a motorizaci auta, tyto díly nemusí být pro Vaše auto vhodné

Sleva až 5%
pro registrované zákazníky
Doprava zdarma
při nákupu nad
Dárek k objednávce
při nákupu nad
Rychlé doručení
Pokud je zboží skladem
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014